Gebruik winstgevendheid analyses om uw advocatenkantoor te laten groeien.

Veel advocatenkantoren hebben vandaag de dag klanten die bewuster omgaan met hun budget en die hogere verwachtingen hebben. Hierdoor moeten de kantoren nieuwe en betere manieren vinden om de productiviteit en winstgevendheid te vergroten. Het simpel meer uren schrijven of het verhogen van het tarief is niet altijd de juiste oplossing, vooruitstrevende kantoren kijken naar wat hun werk nu eigenlijk echt winstgevend maakt. Zij werken slimmer, niet alleen harder.

Door het structureel gebruik van winstgevendheid analyses kunnen advocatenkantoren bepalen hoe winstgevend een klant, advocaat of sectie daadwerkelijk is. Het berekenen van winstgevendheid is iets wat de meeste advocatenkantoren nu al kunnen doen op basis van de beschikbare data uit hun tijdschrijf- declaratie- en boekhoudsysteem. In de praktijk doen veel kantoren dit echter nog niet of te weinig.

Door het gebruik van winstgevendheidcijfers kunnen advocatenkantoren:

  • de efficiency van hun staf en overhead verbeteren;
  • betere beslissingen nemen bij het aannemen van medewerkers en het nemen van beslissingen over de hoogte van salarissen;
  • beter onderbouwde beleidsbeslissingen nemen;
  • het inkomen per partner verhogen.

Van inzicht naar actie:

De mogelijkheid hebben van het genereren van winstgevendheidcijfers en het kunnen gebruiken van deze data voor daadwerkelijke verandering binnen een organisatie zijn twee totaal verschillende zaken. Het omzetten van de analyses naar daadwerkelijke acties vraagt om ervaring en sterk leiderschap.

Als gevolg van bijvoorbeeld strategische en politieke factoren, die binnen alle advocatenkantoren bestaan, zal er doordacht gebruik gemaakt moeten worden van de winstgevendheidcijfers.

Waarom? Stel uit de winstgevendheidcijfers op klantniveau blijkt dat de grootste klant de minst winstgevende klant is of zelfs een verliesgevende klant is. De cijfers kunnen heel duidelijk zijn, echter deze klant blijkt verbonden te zijn aan de belangrijkste partner binnen het kantoor. Deze partner zal de rapportage mogelijk niet waarderen, dit kan ertoe leiden dat een dergelijke analyse het daglicht niet zal zien.

De toegevoegde waarde van het structureel gebruiken van winstgevendheid analyses is duidelijk. Al is het alleen maar vanwege het verhogen van “accountability”, het afleggen van verantwoording. Een advocatenkantoor dat begrijpt hoe de bedrijfsvoering in elkaar zit en waar nu echt de winstgevendheid zit, heeft het concurrentievoordeel dat het de klant beleving kan verbeteren en de winstgevendheid kan verhogen/maximaliseren.

Sparren over of hulp nodig bij het opzetten van winstgevendheid analyses, neem gerust contact op per mail reyer@legalflex of via +31 6 520 55 091