Quick-wins

Quick-wins

Met de workload, rapportageverplichtingen en managementtaken bovenaan de lijst van taken van een financieel verantwoordelijke binnen de advocatuur en/of het notariaat, is het gemakkelijk om te zien dat deze het moeilijk kunnen vinden om die projecten of initiatieven die echt van invloed zijn op het bedrijf, te implementeren. Vaak komt het niet verder dan eventuele kosten op te nemen in de begroting, maar de uitvoering….

In dit stuk beschrijf ik twee Quick-Wins die je zou kunnen implementeren, met relatief gemak en weinig middelen, maar met een behoorlijk effect.

1. Voer een beoordeling van het operationele proces uit:

Het beoordelen van de effectiviteit van interne bedrijfsprocessen en -procedures kan een enorme kosten- en efficiencybesparing opleveren.

Om een ​​operationele procesevaluatie uit te voeren, moet je je inzetten voor operationele uitmuntendheid en openstaan ​​voor innovatieve methoden voor de financiële processen, rapportage en verwerking van financiële gegevens.

Je moet openstaan ​​voor het gebruik van technologie om onnodige handmatige processen te elimineren, zoals bijvoorbeeld het maken van meerdere vermeldingen van dezelfde informatie op verschillende plekken.

Begin door een klein team samen te stellen, concentreer je op een specifiek deel van de financiële functie en stel duidelijke doelstellingen vast voor wat je wilt bereiken.

Uiteindelijke overall doel: Bevrijd van moeizaam, handmatig beheer, kan het team tijd besteden aan taken met meer toegevoegde waarde, zoals het verminderen van de doorlooptijd van uur naar factuur.

2. Implementeren van e-billing (AP / AR)

Het gebruik van een digitaal facturatieproces voor klanten en leveranciers kan duizenden euro’s aan overheadkosten besparen door papier volledig uit het factuurproces te verwijderen. Met andere woorden: geen papier, geen scannen of OCR, maar een directe machine-naar-computerverwerking.

Deze functionaliteit stroomlijnt niet alleen processen zoals crediteurenbeheer, maar verwijdert ook veel dagelijkse taken uit de werkbelasting van de financials en/of ondersteuning, waardoor kostbare tijd wordt vrijgemaakt voor andere zaken.

Het implementeren van een e-factureringssysteem is niet noodzakelijk een quick-win, omdat het een complex proces kan zijn waarbij een aantal mensen in verschillende delen van uw bedrijf betrokken zijn en mogelijk uitgebreid worden met uw leverancier / klantgemeenschap. Maar uiteindelijk zal het wel heel veel opleveren.

De middelen zijn tegenwoordig toegankelijk voor de meeste bedrijven en papierloze systemen zijn iets waar elke financial naar toe moet. Diverse kantoren hebben de papieren facturatie al achter zich gelaten, dus er zijn ook al diverse implementatiemiddelen en ook al best practices.

  

Bij interesse om eens te sparren over de mogelijke quick-wins, neem dan contact op via info@legalflex.nl of bel Reyer van Harten op + 31 6 520 55 091 Voor een kop koffie kom ik graag met u een uurtje sparren.

Over de auteur

Reyer van Harten administrator

Reyer van Harten heeft LegalFlex opgericht in 2017, daarvoor heeft hij 20 jaar aan ervaring opgebouwd als financial binnen de advocatuur en notariaat.

Geef een reactie